روبات‌ها واقعی‌تر مکالمه می‌کنند :: بق بقو

بق بقو

و ما برای عروج به آسمان آفریده شدیم

خدایا زمین گیر شدنم را مپسند...

به خود آی؛خود تو جانِ جهانی

روبات‌ها واقعی‌تر مکالمه می‌کنند

پنجشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸ ب.ظ

محققان دانشگاه جورجیا موفق به ارائه برنامه جایگزین نرم‌افزارهای موجود مکالمه ربات‌ها شدند.

دکتر کریستال کایو و پروفسور آندرا توماز از دانشگاه جورجیا موفق به ارائه روش جدید جمله‌سازی و مکالمه شبیه‌ انسان برای نسل جدید ربات‌های انسان‌نما شدند.

آنها یکی از مهمترین اشکالات سیستم‌های ارتباط‌سازی ربات‌های امروزی را روش سوال و پاسخ می‌دانند، چرا که در این روش مانند نرم‌افزار سیری شرکت اپل، مکالمه تنها با سوال و پاسخ امکان‌پذیر است و در این میان هیچ‌گونه احساس و یا تشابهی به انسان واقعی احساس نمی‌شود.

کایو و توماس با مطالعه بر روی روش ایجاد ارتباط‌ انسان‌ها در جامعه و در شرایط واقعی، مدل جدیدی از مکالمه با ربات‌ها را بر مبنای جملات رسمی، جملات شکسته، خنده و سایر شرایط عادی شبیه‌سازی کردند.

محققان معتقدند با رونمایی از سیستم‌های مکالمه با رایانه مثل سیری شرکت اپل و جستجوی صوتی شرکت گوگل، پیشرفت‌های شگرفی در صنعت ربات‌های انسان‌نما پایه‌ریزی شد، اما این نرم‌افزارها فاقد قابلیت درک احساسات انسان‌ و تغییر لحن و بیان گفتارها هستند و برای استفاده در ربات‌های انسان‌نما مناسب نیستند.

کایو در مورد تکنیک شخصیت‌سازی ربات‌ها اظهارکرد: برنامه‌ریزی زبان مکالمه جدید ربات‌ها با همکاری گروه دیگری از محققان دانشگاه جورجیا که بر روی نحوه بداهه‌گویی بیانی مطالعه می‌کردند، شکل بهتری گرفته و با تشابه بهتری انجام شده است.

وی در ادامه افزود: در این مطالعه مشخص شد که بخشی از بیان انسان به کمک ژست‌های بدن منتقل شده و بخش بیشتری از آن به کمک مکالمه به طرف مقابل منتقل می‌شود.

محققان در این مطالعه موفق به برنامه‌ریزی مولفه‌های مکالمه‌ای جدید مثل قابلیت شکستن سکوت، قطع کردن صحبت‌های طولانی طرف مقابل و تعیین فاصله زمانی مناسب بین جملات شدند.

نظرات  (۲۰)

۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۲:۳۰ ❤منتـــظر المـهـدی❤
جالب بود...
پاسخ:
خیلی ممنونم  :)
۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۲:۵۰ دانشنامه دفاعی
عجـــــــــــــب
لایک دارد
پاسخ:
عجبا...
۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۳:۲۵ آقای دارستانی
قرار بود از خودتون بزارید :)
پاسخ:
پست قبلی از خودم بود دیگ...
تازه قرار بر این شد از هر دوش بذارم... :)
من اعصاب ندارم اگ یکیشون الکی مال من باشه میزنم داغونش میکنم بگن فلانی پولداره ها خخخخ عجب .. !!!
پاسخ:
بزن داغونش کن راحت باش ... شما که پولداری یه ورژن بالاتر سفارش بده  ... ((:))
۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۵:۵۱ شملیــا ●○●
چشمآشو...
پاسخ:
الان گفتی چشماش رفتم دوباره نگا کردم ... البته 50 50 که این ربات همونی باشه که داریم دربارش صحبت میکنیم ها...شایدم خودش باشه نِمدونَم ^_^
۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۷:۲۴ مهدی اصغری
لایک
پاسخ:
از واژه لایک خوشمان نِم یایَد...
۱۴ آبان ۹۴ ، ۱۹:۲۹ خدمتکار حضرت فاطمه سلام الله علیها

سلام وب تون زیباست لطفأ به وبلاگ ماهم سر بزنید و نظر بدید

باتشکر

پاسخ:
سلام خیلی ممنون

بله ...خدمت میرسیم:)
چه جالبه..
پاسخ:
آره ...:)
افرین بر شما!
پاسخ:
آفرین به من .... ها ... نوع جدیدی از تشکر و تحسین است آیا؟

ممنونم استاد!
بله تحسین بود!

اســــــــــتــــــــــــاد!!!!

اینو از کجا اوردین!
پاسخ:
شما گفتید آفرین ... منم یاد استادم افتادم :) ... همین 
۱۵ آبان ۹۴ ، ۰۱:۳۲ یک خبرنگار ...
سلام ،
مقطع راهنمایی بودم ؛ اول یا دوم یادم نیست ...
اون موقع اینترنتی در کار نبود ...
هر چه بود رادیو - تلویزیون بود و روزنامه و مجله ...
معلم علوم از ما خواسته بود ؛
یه دفتر برداریم - هفتگی و مشارکتی - توش مطالب علمی جمع آوری کنیم ...
حتی المقدور با ذکر منبع ...
من و دوستم یه دفتر با جلد خوشگل خریدیم ...
محتوای دفتر علمی با من بود ...
به خاطر اینکه خونه مون همیشه روزنامه و مجله می خریدند بزرگترها ...
و نوشتن تو دفتر و خط کشی و گُل و بوته کشیدن با دوستم ...
خطم رو که دیدی !! ... :|
از اون لحاظ ...
سلیقه هم که همون طور !! ... :/
تا اینجای قضیه با هم تفاهم داشتیم ...
سر خوندن مطالب تو کلاس - اما - دعوا داشتیم ... 
هر دو دوست داشتیم بخونیم ... :)
دفتر رو آخر سال به دوستم هدیه دادم ... 
یادش بخیر ...
وبلاگ شما رو که میخونم ، ناخودآگاه یاد همون مطالب علمی می افتم ...
پاسخ:
سلام
واااااااای چقد خوب ....خدارو شکر...خیلی خوش حال شدم...
خط تتون خوبه :))
وبلاگ شما هم یه لطافت خاص داره ... عکسایی که انتخاب میکنید و متنایی که میذارید (آهنگ)...بعضیاشون واقعا به دل آدم میشینه...البته همش این جوریه اما یه پست های خاص خیلی خاصن دیگه...:)
ممنونم :)
یاد فیلم iRobot با بازی ویل اسمیت افتادم...
پاسخ:
آره شبیه
اما این عکسه بیشتر شبیه نیس عکس برای فیلم iRobot :)
درود بر محققان دانشگاه جورجیا...
به نظرم رو قیافه شونم کار کنن خوبه....اون چه گردنیه آخه این ربات داره؟!!
عین ترمز دستیه!
پاسخ:
درود

ساناز ی .... معلوم نیس این عکس واقعی این رباط باشه ها
بدشم اصل برنامشه ...ظاهر بعدا هم میشه درست کرد، کاری نداره که (مثلا من چند سالی طراحی ربات کار کردم)
ای بابا! من که اینبار به جای انتقاد تحسینشون کردم...
ولی خب به جنابعالی که طراحید پیشنهاد میدم بیشتر رو ناحیه گردن کار کنید :))
پاسخ:
:))
باشه دربارش فکرامومیکنم...چه میشه کرد ~_^
درباره ی پروژه ی هارپ خوندی؟؟نظرت؟؟؟
پاسخ:
آره ...یه نگاه کردم ...عجب چیزی بود ساناز O_o
من از خودم هیچ عکس العملی نشون نمی دم، دلیلش اینه که، از ربات خوشم نمی آد! :|
پاسخ:
منم خوشم نمیاد...هر کاری بکنن...هیچی آدم نمیشه :)(:

+موافقم...نت نیس عذابِ وجدانه
O_o
پاسخ:
چیزی شده...مشکلی پیش اومده.....خو واقعی مکالمه میکنن دیگــــــــ
چه خوب... کاش میشد بشنویم تغییرات رو بهتر متوجه بشیم
پاسخ:
O_O
چرا تعجب کردی؟!
پاسخ:
اخه دقیق نفهمیدم منظورت چیه؟
مگه نمیگی حرف زدن رباتها بهتر شده
میگم خوب بود میشنیدیم حرف زدنشون رو
پاسخ:
ها ...الان فهمیدم...آره خوب 
خوب میشد!

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.